© Vlaamse Rodeo Cross Bond

1) snelspeedwagens :

STOFLICHT MOET TEN ALLE TIJDE BLIJVEN BRANDEN, OOK NA UITSCHAKELING HOOFDSCHAKELAARIII

 

a.1. tourwagens superklasse

-startvolgorde en geschranst

-gebouwd vertrekkende van een standaardwagen (4cyl), voorzien van een stevige rolkooi (geen balken). Bij de Tourwagens, gelegenheidspiloten mag men 3 houten balken gebruiken als dakversteviging. De wagens mogen lichter gemaakt worden, maar het mag de veiligheid niet in gevaar brengen.

Er morgen lichte verstevigingen worden aangebracht; de bumpers mogen vervangen worden door een metalen buis (niet breder dan de wagen). De 4 cilindermotor moet bij het merk van de wagen behoren en moet zich in het motorcompartiment bevinden. Radiator, batterij en benzinetank mogen binnen geplaatst worden. Turbo en injectie 16v toegelaten. De vering moet zich op de originele plaats bevinden, echte speciale en bijkomende veringen zijn toegelaten.

 

 

a.2. tourwagens standaard

-startvolgorde en geschranst

-gebouwd vertrekkende van een standaardwagen (4cyl), voorzien van een stevige rolkooi (geen balken). De wagens mogen lichter gemaakt worden, maar het mag de veiligheid niet in gevaar brengen.

Er morgen lichte verstevigingen worden aangebracht; de bumpers mogen vervangen worden door een metalen buis (niet breder dan de wagen).

-Standaard modelwagen, de motor en de versnellingsbak moeten echter wel eigen aan de wagen blijven.

-Motor, versnellingsbak en carburatiesysteem moet origineel blijven (geen webers, indien niet origineel).

-Een spaghettiuitlaat is niet toegelaten indien niet origineel.

-Geen extra droog cartersystemen.

-Oliekoelers toegelaten.

-Geen turbo of 4x4

-Ophanging en vering moeten origineel blijven en er mag geen competitie materiaal gebruikt worden. Competitievering met stikstof zijn niet toegelaten.

-Enkel aan voorkant en achterkant mag gewijzigd worden. Dak en zijkanten moeten origineel blijven. Motorsteunen mogen versterkt worden.

-Indien inbreuken is onmiddellijke schorsing voor gans het jaar + verwijdering uit het jaarklassement.

-Een nummerbord met gele achtergrond en zwarte letters is verplicht

 

INDIEN GEEN ORIGINELE VERING WORDT DEZE INGEDEELD BIJ DE SUPERSII

 

b.Keverklasse

Originele verlaagde kevers en zelfbouwwagens met een voortrein van een kever. Uitgerust met een 4 cyl motor, zonder turbo en 4-wielaandrijving.

 

c.Proto's:

d. Regels die gelden voor alle snelspeedklasses,

-in geval van te weinig deelnemers behoud het bestuur zich het recht om meerder klasses samen te voegen

-de wagens dienen voorzien te zijn van een stevige rolkooi alsook een dubbel remlicht - stofllcht verplicht. Stof- of mistlicht van 21 watt mistlicht verplicht en duidelijk zichtbaar. Het stoflicht moet blijven branden, ook als alle contacten afliggen. Indien een deftig ledlicht (geen derde stoplicht 2 stoflichten en 1 stoplicht. Alle lichten moet recht en duidelijk zichtbaar geplaatst wordenlll

-Aanvallen is in deze klasse verboden. Wanneer moedwilligheid kan worden bewezen zal een schorsing uitgesproken worden.

-De blauwe vlag waarschuwt dat een snellere wagen (leider) in aantocht is. De verwittigde piloot dient zijn rijlijn te behouden en de koplopers te laten passeren.

- Bij een blauwe vlag dienen de achterliggende wagens hun positie te behouden tot de snellere wagens voorbij zijn. Negeren van deze beslissing wordt bestraft met een rode vlag, ook de tweede mag de eerste NIET overgaan!!!

 

2.Balkenwagens

Een wagen per persoon. Meerdere piloten op één wagen toegelaten mits inschrijving.

-originele 4 cyl standaardwagen zonder bijkomende verstevigingen vooraan of achteraan ( geen turbo uitgezonderd turbo diesel). 5-6 cyl. toegestaan

-dakversteviging d.m.v. 3 balken welke stevig zijn vastgemaakt aan het dak en de bodem van de wagen met vijzen of nagels. "Plaats van de balken: één achter de bestuurderszetel, 1 vooraan op de plaats van de passagierszetel, indien duo 1 achter de passagierszetel.

-rolkooi is toegestaan, rolkooigrenzen: vooraan gelijk met de pedalen, achteraan gelijk met de achteras

-bangerskooi toegelaten. Min. 10cm van de zijkant.

-de benzinetank dient afgesloten te zijn, en mag vervangen worden door een kleiner exemplaar als deze achter op de achterbank wordt stevig vastgezet met een ijzeren constructie en voorzien is van een verluchtingsbuisje met een varkensstaartje. De radiator dient zich in het motorcompartiment te bevinden. Verstevigingen bestuurdersdeur toegelaten, buitenkant enkel plaat, geen buizen, max. 10 cm voor en achter overlappen.

-watertank mag in het motorcompartiment bevinden maar achter de voorste schokdempers en volledig onder de motorkap.

-reservewiel in wagen verboden

-Bangertichen in motorkap NIET toegelaten.

-Geen betonnetten of draad aan ruiten plaatsen.

-Geen andere bumpers. bumpers moeten origineel aan de wagen blijven!

-Aanvallen In bestuurdersdeur is verboden

-Trekhaken dienen volledig te zijn verwijderd. De wagens dienen startklaar op het terrein te verschijnen, d.w.z. volledig ontdaan van glaswerk en binnenbekleding.

Wagens die hieraan niet voldoen kunnen door de wedstrijdleiding de toegang tot het terrein geweigerd worden.

 

 

-OPGELET: Alles wat zich aan de buitenkant van de wagen bevindt en kan loskomen (zoals spiegels, wieldeksels, bagetten, enz.) moet van de wagen af zijn. De batterij mag gelijk waar binnen geplaatst worden, maar moet stevig vastgemaakt en zéér goed afgedekt worden met ijzeren beugellll

-Crazy-carsfinale (bangers): 1 overblijvende wagen, verplicht aanvallen vanaf 2e ronde doch mag van in start. Verstoppertje spelen is verboden.

-In tegengestelde richting rijden, middenterrein en neutral zone, verboden te rijden

-de piloten welke na afloop van de wedstrijd hun wagen niet wensen mee naar huis te nemen, zijn verplicht, deze te melden, aan de VRCB. Overtreding hiertegen kunnen bestraft worden met uitsluiting van verdere deelname.

-Geen prive cars toegelaten.

 

3. Urencrossen met klassement en prijzenpot.Bij de urencross Is er ook een kampioenschap juist voor de EINDWINNAARl!I

- Stop- en stoflicht verplicht

-Alle wagens toegelaten (4,5 en 6 cilinder).

-Enkel de eerste vijf gaan door.

* 1é plaats: 5 punten

* 2é plaats: 4 punten

* 3é plaats: 3 punten

* 4é plaats: 2 punten

* 5é plaats: 1 punten

 

-Bij iedere urencross krijgen de eerste vijf ook hun beker en hun prijzengeld.

-De dag zelf word beslist hoeveel uren er gereden wordt maar minimum 3 urenll

 

-STOP-EN STOFLICHT VERPLICHTllll

 

GEEN CROSSBANDEN TOEGELATENIII

 

Indien deze urencross tijdens een avond wordt georganiseerd moet de wagen met een extra achterticht bovenop de wagen worden uitgerust.